Προσωπογραφία του Ταπεινόφρονα
«Μέ ποιό τρόπο θά φτάσουμε στήν ταπεινοφροσύνη, πού ειναι σωτήρια αρετή; Μήπως οταν αποβάλλουμε τό ολέθριο εξόγκωμα της υπερηφάνειας; Καί βέβαια, αν σέ ολα κάνουμε αυτή τήν προσπάθεια καί δέν παραμελουμε τίποτε μέ τήν πρόφαση οτι τάχα δέ θά βλαφτουμε. Γιατί η ψυχή εξομοιώνεται μ΄εκεινα πού κάνουμε, καί λαβαίνει τόν τύπο εκείνων πού κάνει, καί διαμορφώνεται ανάλογα πρός αυτά.
Καί η εμφάνιση καί τό ενδυμα καί ο τρόπος του βαδίσματος καί τό κάθισμα καί ο τρόπος της τροφης καί τό σπίτι καί τά σκεύη του σπιτιου. Ας ειναι ολα τακτοποιημένα μέ απλότητα· ακόμη καί ο λόγος καί τό ασμα καί η συνάντηση μέ τόν πλησίον, καί αυτά ας αποβλέπουν καλύτερα στή χρήση του μέτρου, παρά στήν επιδεικτική εξόγκωση.
Μήν χρησιμοποιεις σοφιστικούς κομπασμούς στό λόγο, στά ασματα υπερβολικά γλυκιές φωνές, ουτε συζητήσεις υπερήφανες καί φορτικές γιά τούς αλλους, αλλά σέ ολα νά ελαττώνεις τήν επιδεικτική μεγαλοποίηση. Νά εισαι ωφέλιμος στό φίλο, ηρεμος πρός τόν υπηρέτη, ανεξίκακος πρός τούς θρασεις, φιλάνθρωπος πρός εκείνους πού βρίσκονται σέ χαμηλή κοινωνική κατάσταση. Νά παρηγορεις τούς πάσχοντες. Νά επισκέπτεσαι εκείνους πού βρίσκονται σέ θλίψεις. Νά μήν περιφρονεις κανέναν απολύτως. Νά εισαι ευχάριστος στήν προσφώνηση, ανοιχτόκαρδος στήν απάντηση, βολικός, ευκολόπιστος σέ ολους. Νά μήν εγκωμιάζεις τόν εαυτό σου, ουτε καί τούς αλλους νά παρακινεις νά σέ εγκωμιάζουν. Νά μή δέχεσαι ασεμνο λόγο. Νά κρύβεις οσα μπορεις από τά πλεονεκτήματά σου. Γιά τά αμαρτήματά σου νά γίνεσαι ο ιδιος κατήγορος του εαυτου σου καί νά μήν αναμένεις τούς ελέγχους των αλλων, ωστε νά μοιάζεις μέ τόν Ιώβ, ο οποιος δέν απέφυγε τόν πολύ οχλο της πόλεως, γιά νά εξομολογηθει μπροστά τους τό σφάλμα του. Νά μήν εισαι αυστηρός στίς επιπλήξεις καί νά μήν ελέγχεις γρήγορα μέ εμπάθεια (γιατί αυτό ειναι αυθάδεια)· ουτε νά καταδικάζεις τόν αλλο γιά μικρά σφάλματα, σάν νά εισαι σύ ακριβοδίκαιος... Νά μήν βλάπτεις λοιπόν τόν εαυτό σου, θέλοντας νά φάινεσαι σπουδαιος στούς ανθρώπους. Επειδή ο Θεός ειναι ο μέγας θεατής, νά στρέψεις τή φιλοδοξία σου στό Θεό»[1]
«νά εισαι ταπεινός»
« Οσο εισαι σπουδαιος, αλλο τόσο νά εισαι ταπεινός. Οταν ανεβεις ψηλά, εχεις ανάγκη νά πάρεις τά μέτρα σου, γιά νά μήν πέσεις... Γιατί εχεις μεγάλη ιδέα γιά τόν εαυτό σου, ενω εισαι ανθρωπος, συγγενής μέ τή γη, τό ιδιο πράγμα μέ τή στάκτη σέ ολα: καί στή φύση καί στή γνώμη καί στήν εκλογή των πραγμάτων. Σήμερα εισαι πλούσιος, αυριο φτωχός· σήμερα υγιής, αυριο αρρωστος· σήμερα χαρούμενος, αυριο λυπημένος· σήμερα δοξασμένος, αυριο περιφρονημένος· σήμερα νέος, αυριο γέρος. Μήπως κάτι από τά ανθρώπινα παραμένει σταθερό; Η μήπως, αντίθετα, τό καθετί μιμειται τήν κίνηση των ποταμων πού κυλουν; Δέν προλαβαίνουμε καλά καλά νά τό δουμε, καί μας εγκαταλείπει πιό γρήγορα από τή σκιά. Γιατί λοιπόν, ανθρωπέ μου, εχεις αλαζονεία, ενω εισαι καπνός, ματαιότητα; Πράγματι, ο ανθρωπος ταυτίζεται μέ τή ματαιότητα. Οι ημέρες της ζωης του ειναι σάν χορτάρι. Ξεραίνεται τό χορτάρι καί τό ανθος του πέφτει μαραμένο»[2]